Покрова для воїнів

Вже традиційно в Україні 28 липня відзначають свято Хрещення Київської Руси-України разом з памʾяттю святого князя Володимира Великого. Щорічно цього дня кияни та люд з усіх куточків держави масовою ходою столичними вулицями прямують на Володимирську гірку, щоб прославити великого князя та видатного державотворця Володимира Святославича. Цьогорічна Хресна хода була особливою. По-перше, до вірян долучилися українські військові, котрі пройшли пекло війни на сході України: учасники бойових дій, інваліди війни, бойові офіцери, військові священики, волонтери, до яких долучилися вдови та сироти загиблих героїв. По-друге, українські військові пронесли вулицями Києва особливу ікону Покрови Пресвятої Богородиці, яка має стати духовним символом усіх сучасних захисників України. Ікона зайняла чільне місце у Хресній ході, як головна українська православна військова ікона.

Історична довідка
У спадщині українського сакрального мистецтва та культури тема Покрови Богородиці займає окреме місце. Вона знайшла своє відображення в обрядах, звичаях, усній народній творчості, а особливо в іконописі.

Традиція Покрови формувалася в столичному Києві, де вже з ХІІ ст. споруджували храми на честь цього свята. Найдавніша відома пам’ятка походить з Галичини і датується початком ХІІІ ст. (зберігається в колекції Державного художнього музею України). Вона є однотипною українською іконою на тему домонгольського періоду, бо висвітлює ранній етап формування даного сюжету. Ікона представляє унікальний варіант Покрови, де Богородиця сидить на троні у положенні Оранта, а на її грудях зображений малий Христос. Два ангели тримають над Богородицею покров. 

 

Особливе шанування Покрови Богородиці сформувалося тоді, коли козацтво створило свою державу – Гетьманщину. У ній у XVII-XVIII ст. квітне "козацьке бароко". Виникає й новий тип ікони - "Козацька Покрова". На ній під покровом-омофором Богородиці іконописці зображають українських ієрархів, гетьманів, старшину та визначних козаків.

Достеменно відомо, що в запорозьких козаків був особливий культ Богородиці-Покрови як заступниці та захисниці від ворога. Головна січова церква завжди була на честь Покрови. Її ікона була в кожному козацькому курені. Зображували її й на хоругвах, під якими козаки виступали в походи. Перед кожним походом козаки навколішки ставали на молитву до Пресвятої Богородиці. "По завершенні походу, - пише французький інженер Ґійом Левассер де Боплан, - незалежно від його успішності – козаки звершували молебень на честь Божої Матері". Також саме на свято Покрови, 14 жовтня, на козацькій раді січовики щороку обирали собі кошового отамана.

Традиційно запорожці зображалися як на самій козацькій іконі «Покрова Пресвятої Богородиці», так і на інших. Донині в українських музеях ікон такого типу вціліло лише трохи більше десятка. 

 

 

 

З плином часу традиція іконопису зазнавала певних змін. Саме тому особливої уваги заслуговує нова ікона Покрови, яку написано спеціально для молитви та захисту всіх українських військових. Про неї ми поговоримо з її творцем - відомим українським іконописцем Юрієм Нікітіним.

 

- Пане Юрій, ви є автором ікони Покрови Пресвятої Богородиці - покровительки українських воїнів. Що спонукало вас сісти за таку особливу роботу?

Це було замовлення Церкви. Але спонукало те, що я, як і всі свідомі люди, переживаю за те, що відбувається в країні. Де б я не знаходився, думками щодня я на сході, тому що хлопці молоді гинуть. Як людина я це переживаю. Враховуючи, що я маю досвід іконописання досить великий, тому що, чесно кажучи, після закінчення академії, а це ще в радянські часи, по суті з 80-х років почав самотужки цим займатися. Тому що, ви розумієте, що тоді ні літератури і ніякого дозволу не було. Мені, як професійному іконописцю, цікаво розробляти якісь нові нюанси іконографії. Тому що ікона не є якоюсь застиглою формою. А от коли є можливість привнести якісь свої нюанси, то це завжди дуже цікаво для автора.


- Чи користувалися ви, розпочинаючи роботу над образом, якимись вже існуючими іконографічними зразками? Чи має ця ікона певну історичну тяглість або традицію?

Традицію? Безумовно. Тому що я іконографічно розробляв її, спілкуючись із замовниками. І почав я працювати після того, як ескіз було затверджено Патріархом Філаретом. Я виходив з того, що це наша давня українська традиція ікон Покрови Божої Матері. Адже вона йде ще від запорожців, які шанували Її як Покровительку. Багато Покровських храмів було на Запоріжжі. Така традиція ікон дозволяє серед тих, хто предстоїть Божій Матері, зображувати своїх сучасників. Ми знаємо, що збереглися, слава Богу, деякі ікони, на яких є зображення Богдана Хмельницького, інших гетьманів, ктиторів храму. Тому я порекомендував скористатися можливостями сюжету Покрови, щоби можна було серед осіб, які представлені внизу ікони, зобразити тих, кого потребує наше сьогодення. Тобто, там в історичній перспективі зображено князя Володимира, потім йде Іван Мазепа, потім січовики та вояки Повстанської армії, потім це переходить на наші часи - Майдан і війна на сході. Тут традиція захисту Вітчизни, яка, на жаль, уже стільки сторічь триває у боротьбі з Москвою. На пейзажі ми включили символічні київські святині: Печерська Лавра, Михайлівський Золотоверхий, памʾятник князю Володимиру і Андріївська церква. Ну, вони безумовно там крихітні. Можна побачити їх тільки придивившись. 

 

- Чи усвідомлюєте ви, що ця ікона стане символом опіки для українських військових на довгі роки?

Чесно кажучи, мені б дуже хотілося, щоб це було саме так. Тому що як людина віруюча, я вірю в небесну опіку  Матері Божої над нашими вояками і в те, що Вона за нашими молитвами допоможе нам наблизити нашу перемогу. Стосовно взагалі усвідомлення, я відпрацював таку дисципліну: коли ікона виходить з моєї майстерні, вона чисто психологічно перестає бути чимось моїм, що мені належить. Тобто я навчився від цього відсторонюватися, тому що ікона переходить в якусь іншу фазу свого існування, безумовно після освячення. Ікона стає річчю, яку я як автор, просто намалював.

 

 

 

 

 

 

Розмовляв Володимир ЯЦУЛЬЧАК

Прес-центр СУВД

Пропоновані новини

Зголошення на 3-тю ротацію

Щодо проведення навчальної підготовки до 3-ї ротації