Богословські роздуми

 

У розкритті даного питання слід зважити і на те, що багато перших християн належали до римського війська. Сотник з полку, званого Італійським, Корнилій, що служив у Кесарії, здобувши добру славу побожним життям, почув від ангела заклик послати людей до Яффи за апостолом Петром. Прибувши, апостол під час проповіді бачить сходження Святого Духа на слухачів («Дух Святий зійшов на всіх, хто слухав слово» (Діян.10,44)) і сказав: «Хто може заборонити хреститись водою тим, що, як і ми, одержали Святого Духа? I звелів їм хреститися в ім’я Ісуса Христа» (Діян. 10, 47-48). В контексті теми необхідно наголосити, що саме в родині військовослужбовця сотника Корнилія розпочинається навернення до Христової віри греко-римської цивілізації через сходження Святого Духа. Як відомо, Корнилій після хрещення не покинув військової служби, як і інші воїни-християни. І, очевидно, при потребі застосовував зброю для захисту від ворогів, оскільки це не просто обов’язок, а й богоугодна справа.

Не одну сотню воїнів знаходимо ми серед християнських святих. Максим Антіохійський, великомученик Димитрій Солунський, великомученик Юрій Переможець, Андрій Стратилат, 40 мучеників, замордованих у Севастійському озері, праведний Петро Калнишевський тощо. До речі, серед українців першим мучеником за віру став воїн з княжої дружини Федір.

Відповідно до сказаного варто згадати погляд святителя Афанасія Великого на війну та вбивство. У посланні до ченця Амуна архієпископ наставляє: «Убивати не дозволено, але знищувати ворогів на війні і законно, і гідне похвали; тому ті, які відзначилися у битвах, удостоюються великої пошани, і їм споруджують пам’ятники, що свідчать про їхні заслуги».

З наведених міркувань видно, що Свята Православна Церква схвалила «позицію національної величі та гідності, яка спонукала народ Святої Русі чинити опір татарам, а народ Румунії - феодалам. Церква підтримала боротьбу проти турків в Османській імперії, проти сіонізму - в Палестині. Скрізь вона була єдина з своїм народом, впевнена в тому, що він бореться за справедливу справу... Держава повинна переслідувати будь- якого військового злочинця, як погляд Божий переслідував Каїна», пише митрополит Георгій Ходр.

Резюмуючи сказане, зазначимо, що за вченням Православної Церкви війна може бути священною, а військова служба - святою справою, якщо вона захищає рідну землю від агресора, злочинців та чужинців. Критерієм справедливої війни є відсутність у вояка ненависті до ворога, що зовсім не передбачає відсутності справедливого, праведного гніву. Другою умовою цього принципу є любов, яка виражається у справедливості та самозреченні.

Прот. Володимир Сміх

Прес-центр СУВД

Пропоновані новини

Заходи в військовому ліцеї

Cвяткування з нагоди «Дня захисника України»